Business Model Canvas: üzleti terved egyoldalas lelke

Amikor üzleti tervről beszélünk, a legtöbben egy terjedelmes, szöveggel teleírt, táblázatokkal teletűzdelt, összetett dokumentumot látnak lelki szemeik előtt, amelyhez hirtelen azt sem tudják, hogyan fogjanak hozzá, ezért csak halogatják, halogatják... Létezik azonban egy korszerű, felhasználó-barát, könnyen elsajátítható üzleti modellező eszköz, a Business Model Canvas. A Canvas egyszerűsége és átláthatósága miatt kiválóan alkalmas arra, hogy üzleti- és életcéljainkat konkrét működési modellben jelenítsük meg, ráadásul mindezt egy-két óra alatt.

Az alapötlet Alex Osterwalder, svájci közgazdász kutatásaiból származik, de a mára világszerte elterjedt eszközt a világ 45 országából összállt 470 fős szakértői csapat alkotta meg. A módszer lényege, hogy egyetlen, könnyen áttekinthető oldalon, „vásznon" kell megjeleníteni, „vizualizálni” azt, hogy hogyan is fog működni a vállalkozás.

A Canvas 9 területen modellezi az elképzelt üzleti vállalkozás lényegi alkotóelemeit. A vászonra tekintve pillanatok alatt átlátható a működőképesség, és kiszúrhatók a hibák, gyengeségek, a megvalósíthatóság gátjai. A kilenc terület: a modell közepén található az értékajánlatunk (value proposition), ehhez kapcsolódva a vevőinket, ügyfeleinket jellemző három terület (a vevői kapcsolatok, az értékesítési csatornák és a vevői szegmensek), a másik oldalon a megvalósításhoz szükséges területek (fő tevékenységek, fő erőforrások és a stratégiai partnerek), a modell alsó két területe pedig a pénzügyeké (költségkategóriák és bevételi források). Mi most elsősorban a modell szívének-lelkének számító értékajánlattal foglalkozunk.

Az értékajánlat lényege: mi az a termékekből és szolgáltatásokból álló érték, amiért az ügyfél minket választ? Ez az, ami megkülönböztet versenytársainktól. A legfontosabb, hogy mindig a vevő szemszögéből nézzük, helyezkedjünk – ahogy az angol mondás fogalmaz – az ügyfél „cipőjébe”! Mi az, ami számára értéket jelent?

Első lépésként azonosítsuk be, és írjuk le ügyfélcsoportjainkat: milyen igényeik, elvárásaik vannak, milyen problémára keresnek megoldást (ezek egy része tudatos, racionális, míg egy másik része olyan is lehet, amit még ő maga sem tud megfogalmazni), mitől fél, mit szeretne elkerülni, milyen korábbi rossz tapasztalatok fogják vissza, és így tovább. Ennek a leírásnak a nagyját valószínűleg úgy is el tudjuk készíteni, hogy beleképzeljük magunkat az ügyfél helyébe, de ennél sokkal hatékonyabb megoldás, ha megkérdezzük őket – akár személyesen, akár egy online kérdőív formájában -, vagy ha a modern marketing eszközök egyre szélesebb tárházához folyamodva igyekszünk minél alaposabban megismerni őket.

A következő lépés azt megfogalmazni minden egyes ügyfélcsoportunk esetében, hogy ezekre a vásárlói igényekre mit tudunk ajánlani. Itt ne csak termékben gondolkodjunk, hanem vásárlási feltételekben, ügyfélkiszolgálási csatornákban, kiegészítő szolgáltatásokban.

A Business Model Canvas egyedül, vagy kollégákkal együtt is feltölthető tartalommal, de a legtöbbet akkor profitálhatunk belőle, ha szakértő által vezetett szakmai műhely keretein belül gondoljuk át az egyes elemeket. Egyaránt hasznos induló és már működő vállalkozások számára, valamint olyanoknak is, akiknek még csak egy megvalósítandó ötlet motoszkál a fejében. A módszer visszacsatolást ad az ötlet életképességéről, és segít kijavítani annak gyenge pontjait.

A Dobbantó Program keretében 2017-ben a 6 hetes tréning keretein kívül is, egynapos workshopokkal, kis létszámú csoportokban is lehetőséget biztosítunk a módszer elsajátítására. A következő két ilyen alkalom október 30-án, illetve november 20-án 9.00 órától 17.00 óráig lesz, jelentkezni ezen a linken lehet: https://dobbanto.seed.hu/urlap/canvas-uzleti-modellezes-oszi-workshopok

További lehetőségekért érdemes figyelemmel kísérni a Dobbantó Program Facebook oldalát