Az igazán jó vezető a gyártósor végére is beáll

Általában nem elég csupán remélni a közös siker elérését, vezetőként – csakúgy, mint alkalmazottként – aktívan is részt kell venni benne. Teleki Pál gróf megfogalmazása szerint „a vezetés elsősorban példa”, vagyis a jó vezető felismeri azokat a helyzeteket, amikor dolgozóinak közvetlen támogatásra van szüksége. Gyakorlatban ez számomra azt jelenti, hogy ha kell, még a gyártósor végére is beállok, hogy ösztönözzem a termelést, és oldjam a szűkös határidő okozta feszültséget. Szerintem egyáltalán nem szégyen a sor végére állni, sőt, minél több energiát fektet az ember a saját vállalkozásába, annál inkább érzi azt magáénak. Amikor új megrendelést kapunk, általában a munkatársakkal közösen tanuljuk meg az új termék gyártásának folyamatát.

Az új dolgok őszintén szólva még bennem is kételyeket ébresztenek, de bízom magunkban és a csapatban, mert ha nem így lenne, nem mernénk új üzletekre pályázni. Az új követelmények, termékek és az addig ismeretlen gyártási folyamatok, mind új kihívást jelentenek, de mindig az a jelmondatunk, hogy meg kell csinálnunk, mert a vevő már bizalmat szavazott nekünk. 

Hogyan lehet ezeken a kétségeken gyorsan átlendülni és a kudarctól való félelmet leküzdeni? Elsősorban példamutatással, mert ha megmutatom, hogy én is meg tudom csinálni, akkor mást is inspirálok arra, hogy ugyanígy érezzen. Vállalkozásunk működése során ezért többször is beálltam a dolgozóim mellé a termelősor végére, jelenlétemmel erősítettem és ösztönöztem őket. Amikor láttuk, hogy együtt minden akadályt le tudunk küzdeni, kölcsönös nyugalommal és megelégedéssel folytattuk a munkát.

Számos pozitív hozadéka van a dolgozók ilyenfajta pozitív támogatásának mind egyéni mind kollektív szinten. Először is észrevettem azt, hogy ha mindenben részt veszek főnökként, több tiszteletet kapok, és jobban megismerem a kollektívát. Továbbá amikor teljesen bevonódom a gyártás különböző fázisaiba, az szubjektív tanulási folyamatnak is felfogható, hiszen így sokkal könnyebben látom át a lehetséges hibákat és azt, ha valami nem működik megfelelően. Az sem utolsó szempont, hogy kollegiális viszony alakul ki a munkatársak és köztem, jobban megismerem a forgalmazott terméket és ez által könnyebben kezelem a vevői megkereséseket is. A végeredmény pedig az, hogy mind a céget, mind a terméket még inkább a sajátomnak érzem és a sikerek és kudarcok közös megtapasztalása igazi csapattá kovácsol minket.

(Hirschler Judit az 1899-ben alapított soproni Hirschler Glas családi vállalkozás tulajdonosa és ügyvezetője. A cég a világ legnagyobb autógyárainak beszállítója, több mint ötven alkalmazottal évente 2,2 millió visszapillantó tükröt gyárt.)

Kapcsolódó esemény

Hatalmi játszmák a vállalkozás vezetésében
nov. 1000:00

Hatalmi játszmák a vállalkozás vezetésében

1134 Budapest, Róbert Károly Krt. út 70-74. II. emelet

Hatalmi játszmák a vállalkozás vezetésében - Hatalomtechnika workshop, a Fiatal Vállalkozók Akadémiáján, novemberben