A szeptemberi Dobbantó Klubon megtudtuk, hogyan legyünk jó előadók!

Egy vállalkozónak is szüksége van arra, hogy több-kevesebb ember előtt beszéljen saját cégéről, és meggyőzze potenciális ügyfeleit arról, miért őt válasszák. Az ősz első Dobbantó Klubján ezért a prezentációs technikákról beszélgettünk, és Szijártó Adrienn, az Impact Training szakértője tartott gyorstalpalót az eseményen résztvevőknek. Cikkünkben röviden összegezzük az előadáson elhangzottakat.

A legtöbb ember számára kellemetlen, ha mások előtt kell beszédet tartani. Gondoljunk csak az iskolai felelésekre: rettegtünk, hogy tanárunk minket választ a naplóból, és nekünk kell felmondani a tanultakat. Mindezt (és más nyilvános szerepléseket) olyan fokú stressz kísérte, hogy ez kihat a felnőttkorra is, és sokszor ezért olyan kellemetlen, ha beszélnünk kell.

Jó hír viszont, hogy néhány szabály betartásával bárkiből lehet jó előadó!

Közönség = főszereplő

A jó előadó az előadásának felépítése során, kilép a saját cipőjéből, és belehelyezkedik a közönsége szerepébe. Az előadásnak a hallgatóról kell szólnia, nem csak az információ a lényeg, amit átadunk, hanem a tervek és álmok is, amelyek azalapján születnek. A jó előadás során tehát azt érezzük hallgatóként, hogy mi vagyunk a főszereplők, nem pedig az előadó. Beszélőként ezért előre kell gondolkoznunk: vajon mit vár el a közönség, milyen kérdések vannak a fejekben, és ezekre kell megírni a szöveget.

Felkészülés az előadás előtt

Amikor összeírjuk, hogy miről szeretnénk beszélni, 3 kérdést kell feltenni magunknak:

  • Mit?
  • Hogyan?
  • Miért?

Általában a legtöbben a „mit?” és „hogyan?” kérdésekre adnak választ, amikor összeállítják prezentációjukat, és nem teszik fel a kérdést, hogy „miért?”. Pedig, ha átgondoljuk, hogy amit elmondunk, miért is akarjuk elmondani, körvonalazódik az kulcsüzenet is. Adrienn szerint mindig kell egy mondat, amelyben összefoglalhatjuk az üzenetet. De ez nem csak a prezentációs helyzetekre vonatkozik, ugyanígy megfogalmazhatjuk vállalkozásunk egy mondatos üzenetét is. Nagyobb kaliberű mondanivalóval kigondolhatjuk az alüzeneteket is, amelyek mind a fő üzenetet építik.

Történetmesélés prezentációs helyezetekben

Közönségünket ismerve néhány saját történettel is színesíthetjük előadásunkat. Ez nem csak azért jó, mert közvetlenebbé, emberibbé válik az előadó a hallgatóság számára, de maga a beszélő is feloldódik. Amikor saját történetről kell mesélni, az előadók mosolygósabbá válnak, és ettől sokkal szimpatikusabbak lesznek a hallgatóknak. Egy vállalkozásnak is van saját sztorija, osszuk meg bátran az emberekkel! Nem baj, ha nem eposzi méretű a történet, a hétköznapi, egyszerű történetekkel a legkönnyebb azonosulni.