A sikeres vállalkozók titka: ügyfélközpontúság, tudatosság, tapasztalat

A Budapest Bank azt vizsgálta legújabb felmérésében, melyek azok a tényezők, amelyek hozzájárulnak egy frissen alapított vállalkozás sikeréhez. A 2013 és 2015 között alapított, pénzügyileg sikeres mikro vállalkozásokat vizsgálták.

Mint a kutatásból kiderült, az alkalmazottakból lesznek a legsikeresebb vállalkozók, vagyis számottevő előnyt jelent, ha van korábbi munkatapasztalatod az adott szakterületen. A megkérdezett vállalkozások az eredményességük legfőbb mércéjének az ügyfélkapcsolatok minőségét tartják, újonnan induló vállalkozás vezetőjeként tehát mindenképpen javasolt nagy gondot fordítanod az ügyfélelégedettségre.

A felmérés rámutatott arra is, hogy a megkérdezett cégeknél az alapítást tudatos tervezés előzte meg, és a tulajdonosok a jövőről is célorientáltan gondolkodnak.

A cégalapítást megelőző tervezés magában foglalja az üzleti terv elkészítését is. Tipp: Figyeld a Dobbantó honlapján az eseményeket, ugyanis tavasszal workshopot szervezünk a Business Model Canvas üzleti tervezési módszerről!

Végül, az anyagiak tekintetében is kaptunk némi támpontot, ugyanis a többség az alapítást a megtakarításaiból finanszírozta, átlagosan 9 millió forintot költve a vállalkozás létrehozására.

Most nézzük meg a konkrét számokat!

Ügyfélelégedettség és elkötelezettség

Az eredményesség elsődleges kulcsát a cégvezetők leginkább a jó ügyfélkapcsolatokban látják (70 százalék), ezt követi a vezetői elköteleződés (49 százalék) és a munkatársak szakértelme (39 százalék).

A vizsgált sikeres cégekre jellemző, hogy gyakran már a működésük első évében berobbannak: bár a nyereségességet legkorábban jellemzően csak a második évtől várják el a tulajdonosok, kétharmaduk már az első évben nyereséges volt, és csak 6 százalékuk volt veszteséges. Az átlagos éves árbevétel a működés első naptári évében 28 millió forint volt, a harmadik évre ez átlagosan 85 millió forintra növekedett.

Szakértelemre alapoznak

A sikeres cégek alapítóinak több mint felére (58 százalék) jellemző, hogy maga is szakértője annak a területnek, amelyen a vállalkozás működik, hiszen korábban hasonló területen alkalmazottként dolgozott. További 27 százalék mondta, hogy olyan profilt választott, amelyről tanulmányai során ismereteket szerzett. A válaszadók 36 százaléka a piaci igényt jelölte meg a választott tevékenység fő okaként, 11 százalék pedig hobbijára építette vállalkozását. Fontos motívum a tudatosság: 62 százalék készített üzleti tervet, piacfelmérést vagy más elemzést a vállalkozásindításkor. A korábbi vállalkozói tapasztalat kevesebb súllyal esik a latba: a megkérdezettek többségének a mostani az első vállalkozása.

A sikernek ára van

A sikeres induló vállalkozások alapítói a függetlenséget és a rugalmas munkavégzés lehetőségét tartják a vállalkozói lét fő előnyeinek, ezért hajlandóak vállalni a fő hátránynak tartott stresszt és a többletmunkát.

A megkérdezett vállalkozók a cégindításért jelentős anyagi áldozatot is vállaltak: elindításukat átlagosan 9 millió forintból finanszírozták, 62 százalékban a tulajdonosok pénzbeli megtakarításából. Az induló tőke jelentős szórást mutat árbevétel szerint: az 50 millió forint alatti cégeknél 4 millió forint volt az átlag, az 50-200 millió forintos cégeknél pedig 15 millió forint.

Célok és kihívások

Az alapítók többsége úgy gondolja, a legfontosabb célja a vállalkozásának, hogy eltartsa őt és/vagy családját. Ugyanakkor a folyamatos növekedést is szem előtt tartják, és pontosan tudják, hová szeretnének eljutni 3-5 éven belül.

A sikeres vállalkozások számára a legnagyobb kihívást a mindennapokban a megfelelő munkaerő megtalálása, a likviditás megteremtése, és a pénzügyi források elérhetősége jelenti.