A kisvállalkozások a magyar gazdaság motorjai

A kisvállalkozások hatalmas szerepet töltenek be a magyar gazdaságban, ezért a Budapest Bank komoly figyelmet fordít rájuk. Hitelezésükre személyre szabott megoldásokat kínál, és tanácsadással, szolgáltatásokkal segít nekik, amivel akár komplett webáruházat is felszerelhetnek – mondta el Erdei Zsuzsa, a Budapest Bank kisvállalkozási üzletágának vezetője.

– Miért fontosak a Budapest Bank számára a kisvállalkozások?

– A Központi Statisztikai Hivatal legfrissebb, októberi adatai szerint több mint 330 ezer kisvállalkozás működik Magyarországon. Ezen vállalkozások szerepe kétségkívül meghatározó a hazai gazdaság számára, mind GDP hozzájárulás, mind pedig foglalkoztatás szempontjából. Nekem személy szerint szívügyem a kisvállalkozói szegmens. Mi a Budapest Banknál úgy látjuk, hogy kevesen támogatják a legkisebbeket, akik ezért általában a saját hibájukból kénytelenek tanulni, kevés nekik szóló képzés van, és nincs olyan támogató szervezet, amelyhez ügyes-bajos dolgaikkal fordulhatnak.

– Hogyan lehetséges, hogy itt másként kezelik a kisvállalkozásokat?

– A bankok általában nem tesznek különbséget a kicsi és nagy cégek között, egyforma alapelvek szerint akarják számláikat kezelni vagy hitelezni őket. Emiatt fordul elő, hogy a kicsik számára túl drágák a számlacsomagok, vagy nem tudnak megfelelni a hitelezési kritériumoknak. Ezzel szemben mi testre szabott szolgáltatásokat alakítunk ki a számukra. Olyan speciális számlacsomagokat állítunk össze nekik, amelyek a lehető legjobban megfelelnek annak a fejlődési szakasznak, amelyben az adott vállalkozás éppen van, az induló vállalkozásoktól kezdve a bejáratott, nagy forgalmú cégekig.

– És mi a helyzet a hitelezéssel?

– Mi egész más megközelítésbe helyeztük a kisvállalkozások ügyfélminősítését is, igazodva a sajátos helyzetükhöz. A legkisebb vállalkozásokat például a banki attitűd, a számlaforgalom és egyéb szempontok szerint elemezzük. Azután, ahogy növekednek, vegyesen alkalmazzuk ezt a szempontrendszert és a készpénzforgalmi-adatokat, valamint más hagyományos pénzügyi mutatókat. Folyamatosan kínálunk akciós termékeket, most éppen az Üzletélénkítő hitelt, amelyet az első évben nulla százalékos kamattal adunk. Ez azért segít, mert a beruházás évében van a legnagyobb teher a vállalkozáson, idő kell, hogy aktiválódjon egy beruházás, például egy gépsor elkezdjen termelni. Ez az ajánlatunk él folyószámla-hitelre is. Így a vállalkozás tudatosabban alakíthatja, tervezheti pénzügyi helyzetét.

– Régebben inkubátor-házakkal próbálták ösztönözni a vállalkozásokat, amelyek számos infrastrukturális szolgáltatást nyújtottak.

– Igen, nekünk is hasonlóak a szándékaink: jól ismerjük a vállalkozók gondolkodásmódját, és úgy látjuk, sokan közülük kissé elveszettek az üzleti életben. Nem tudjuk, hogy a tyúk volt-e előbb, vagy a tojás, ezek a szolgáltatások vonzották-e be a fejlődni kívánó vállalkozásokat, vagy a szolgáltatások lendítettek a fejlődésen, de felülreprezentáltak nálunk a dinamikusan növekedő vállalkozások. A vállalkozásoknak egyébként körülbelül tíz százaléka az, amely képes kinőni a kisvállalkozói kategóriából. Jellemzően kezdettől fogva lehet látni, hogy kik lesznek ezek: ők azok, akik már az induláskor berobbannak, aztán pedig folyamatos, szignifikáns növekedést produkálnak.

– Milyen a jó ügyfél a bank és a hitelezés szempontjából?

– Egy régi viccet idézve, hitelezés szempontjából mindig az a jó ügyfél, akinek nincs szüksége hitelre. Valójában nem vagyunk ilyen szigorúak. Sokszor látszik, hogy akkor van a legnagyobb szüksége az ügyfélnek hitelre, ha növekszik. Még az is előfordul, hogy egy negatív tőkéjű ügyfelet is meghitelezünk, ha ez nem hosszú távon áll fenn. Fontosnak tartjuk, hogy a bankra ne csak akkor számíthasson az ügyfél, ha fejlesztések, beruházások vannak, hanem akkor is, ha átmeneti pénzügyi problémái akadtak.

– Ön hogyan látja a kisvállalkozások helyzetét ma Magyarországon?

– Úgy látom, hogy a mikrovállalkozások egyre optimistábbak, de még számos kihívással néznek szembe. Nemrég kivárás volt jellemző az EU-s pályázatok kapcsán, de ma már a legkisebbek közül is sokan pályáznak. Például gépbeszerzési pályázatokon indulnak gyakran, itt még további fellendülést várunk. Egy biztos, a vállalkozások hangulata sokkal optimistább, mint egy évvel korábban. Változatlanul nagy az érdeklődés a Növekedési Hitelprogram iránt is, beruházási céllal is igénybe veszik az ügyfelek. Banki oldalról egyébként mindig vizsgáljuk, hogy milyen sikerkritériumok vannak ebben a szegmensben és miben tudunk még segíteni. Azért indítottuk el annak idején például a Google-lel a „Neten a cégem” programot, mert akkoriban még azt tapasztaltuk, hogy alacsony volt az online-tudatosság. Ma már sok cégnek van honlapja, de a következő cél az lenne, hogy minél több látogató is legyen a honlapon, hogy minél tudatosabban használják az Adwords szolgáltatást, a közösségi médiában is jobban be tudjanak ágyazódni ezek a cégek.  Mi éppen ezért honlap-szolgáltatást is adunk az ügyfeleknek, sőt, ha webshopot szeretnének, ahhoz is van alkalmazásunk.

Most pedig szintén a Google-lel, és további partnereinkkel (a Magyar Postával, a Big Fish informatikai céggel és az E-Spell fordítóirodával) együtt áprilisban indítottuk legújabb kezdeményezésünket, a Világ a piacom című programot, amely a magyar cégek külpiacra jutását hivatott elősegíteni.