5 pont, hogyan indítsuk el saját vállalkozásunkat!

Sokan még mindig ódzkodnak attól, hogy elindítsák saját vállalkozásukat, és különféle okokból nem mernek belevágni álmuk megvalósításába. Ezért mutatunk egy listát, amelynek pontjait teljesítve biztos alapokkal indíthatjátok el saját vállalkozói karriereteket!

Jó lenne, de…

Egy 2018-as kutatás már rávilágított arra, hogy a kockázatvállalás és a kezdő tőke hiánya a legjelentősebb hátráltató tényezők a magyarok körében. Az utóbbi problémára megoldására széleskörű támogatási forrás érhető el, azonban a kockázatvállalás összetettebb kérdés. Az, hogy milyen mértékben vagyunk hajlandók elhagyni a komfortzónánkat (ami egy vállalkozásindítás esetén nagy eséllyel megtörténik), összefügg a szükséges ismeretek meglétével, hiszen nehezebben mozgunk olyan területen, amelyről nincsen elegendő információnk, nem ismerjük a lépéseket. A kutatás rávilágított, hogy nagyobb támogatásra lenne szükség a vállalkozás menedzseléséhez szükséges oktatás terén és a működtetéshez kapcsolódó ügymenetek (pl. adózás, jogi kérdések) átláthatósága kapcsán.

Éppen ezért nyújthatnak segítséget az alábbi kulcsfontosságú lépések és tényezők, hogy minden adott legyen egy biztos alapokon álló, sikeres vállalkozáshoz.

Tervezés, tervezés, tervezés!

Nem lehet eléggé hangsúlyozni, hogy az előzetes és alapos tervezés mennyire fontos! A folyamat része – az alapötleten, kiinduló terméken túl – többek között a beszerzési- és előállítási lánc megtervezése, a kommunikáció ki- és felépítése, valamint a pénzügyi terv összeállítása. Azonban az egész tervezést összefoghatjuk egy koncepcióba, mert üzleti tervnek minden vállalkozásra szüksége van. Szakértők szerint érdemes tanácsot kérni az összeállításhoz üzleti szakértőtől, illetve egyeztetni az üzletünkben érintettekkel, de természetesen van mód arra, hogy magunk állítsuk össze a dokumentumot. Igaz, hogy elsőre hosszadalmasnak tűnhet az elkészítése, de ha alaposak vagyunk, akkor idővel megtérül a ráfordításunk, hiszen fenntartható, és idővel nyereséges lesz a vállalkozásunk.

Cégforma

 A magyar jogrendszer több alternatívát is lehetővé tesz egy vállalkozás elindítására, ezért érdemes alaposan utána járni, hogy a tervezett vállalkozásunk melyik cégformában lehet a legsikeresebb. A tevékenységünk jellege, a kezdőtőke mérete, a működési helyszíne, a várható forgalom mérete, az üzleti partnerkapcsolatok, és további kérdések megválaszolásával biztosíthatjuk, hogy a lehető legegyszerűbben és átláthatóan vezethessük a cégünket.

Valamint fontos intelem, hogy „a nem tudás nem mentség” – bizonyosodjunk meg arról, hogy minden, minket érintő szabályozást ismerünk, hogy ne utólagosan, egy esetleges büntetés formájában derüljön ki, hogy nem voltunk tisztában egy jogszabállyal. Ehhez javasolt szakértő segítségét kérni! A cégalapítás részleteiről ebben a cikkben olvashatók további részletek.

Mennyi az annyi?

A profit, és összességében az eredményen pénzügyi működés alapvető kérdése a bevétel, amelyet meghatároz, hogy milyen árbevételt határozunk meg. Az árazási döntések meghozatalánál érdemes különböző árképzési módszereket kombinálni a termékünk/szolgáltatásunk jellemzőit szem előtt tartva. A termékek árának meghatározásáról részletesen ebben a cikkünkben írtunk.

A pénz nem minden

Az árazás egy fontos kérdés, azonban elveszhet a jó ár vonzó hatása, ha a többi, a célcsoportunk számára lényeges tényező nem érvényesül. Ilyen, általános tényező például az elérhetőség: akármilyen kapcsolattartási csatornát létesítünk, azt úgy válasszuk meg, hogy egyfelől könnyen felvehessék velünk a kapcsolatot (leendő) ügyfelelink, másfelől gyorsan és megbízhatóan reagáljunk megkeresésükre. Emellett a segítőkészség és a problémamegoldás azok a kulcskompetenciák, amelyek legfőbb „fegyverünk” lehetne az ügyfeleink elköteleződéséhez.

Azért, hogy lehetőség szerint minél szélesebb körben megfeleljünk a célcsoportunk elvárásainak, végezzünk előzetes felmérést, akár ismerőseink körében is, hogy őszinte véleményre építhessünk.

Mert egyedül nem megy…

Akár van előzetes ismeretünk a vállalkozói szféráról, akár „csak” egy ötletünk van, amit szeretnénk megvalósítani, de a vállalkozás, mint cégforma magában hordozza azt a kockázatot, hogy minden felmerülő kérdésben magunknak kell szakértővé válni. Ez egy komoly veszélyforrás, amely felemésztheti erőforrásainkat, holott nem szükséges (és nem is kell!) így lennie. Ma már elfogadott tény, hogy amennyiben lehetőségünk van rá, kérjünk segítséget: legyen az akár egy kérdéses terület szakértője, vagy egy családtag, esetleg jó barát, aki egy jó beszélgetéssel, tanácsokkal segít megőrizni lelki egészségünket.